Jak nie popaść w rutynę?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Jak nie popaść w rutynę?

Obudziłeś się kiedyś z myślą „Znowu czeka mnie kolejny dokładnie tak sami dzień jak poprzedni!”? Wielu osobom na pewnym etapie życia zdarza się myśleć podobnie — uporządkowany, rutynowy plan dnia, te same zajęcia, te same pory budzenia i chodzenia spać mogą zacząć nudzić. Pojawia się wtedy potrzeba, by coś zmienić. Przyjrzyjmy się temu, czy rutyna rzeczywiście zawsze nam szkodzi, i co możemy zrobić, żeby tak do końca w nią nie popaść.

Czy rutyna na pewno jest zła?

Kiedy myślisz o słowie „rutyna”, zapewne przychodzą Ci do głowy raczej negatywne skojarzenia — brak nowości, brak przygód, życie biegnące w jednym i tym samym rytmie. Być może nawet łapiesz się na myśli, że dni są jakby wyjęte z filmu „Dzień Świstaka”. Jeśli masz takie wrażenie, spróbuj zacząć myśleć o rutynie nieco inaczej.

Według słownikowej definicji rutyna to „biegłość w czymś nabyta przez długą praktykę” albo „postępowanie lub wykonywanie jakichś czynności według utartych schematów”. I chociaż rzeczywiście w definicji znajdziemy informację o powtarzalnych schematach, to jednak słownik wspomina także o biegłości — bez rutyny, powtarzania pewnych czynności i ćwiczeń nie byłoby możliwe doskonalenie się w żadnym z obszarów. To pierwsza jej zaleta.

Dodatkowo rutyna porządkuje dzień. Pomaga odnaleźć się w pracy, utrzymywać motywację do działania i realizowania kolejnych elementów z codziennej listy: wstawanie, jedzenie śniadania, przygotowanie do pracy itd. Być może czasami uznajesz ją przez to za uciążliwą, ale dzięki tej rytmiczności jesteś w stanie angażować się w nowe rzeczy, które wymagają więcej uwagi i energii. Można więc powiedzieć, że rutyna jest rusztowaniem, na którym budujesz nowe nawyki i które pozwala Ci na nowe doświadczenia.

Jak czerpać radość z monotonii?

Nauka czerpania radości z monotonii nie jest łatwa, jeśli obraz rutyny maluje się negatywnie. Można to jednak zmienić i zacząć dostrzegać takie elementy uporządkowanego dnia, których docenienie pozwoli Ci polubić się z monotonią.

Codziennie po przebudzeniu pijesz kawę, herbatę lub ciepłą wodę? Postaraj się przypomnieć, co kolejno robisz, jakie są elementy Twojej porannej rutyny. Być może najpierw nastawiasz czajnik i czekając aż woda się zagotuje, wyjmujesz kubek, mielisz kawę itd. Każda osoba ma swój ciąg małych, utartych czynności. Okazuje się, że takie proste rytuały, z których często nawet nie zdajemy sobie sprawy, poprawiają smak jedzenia. Naukowcy z University of Minnesota przeprowadzili eksperyment, który wykazał, że osoby badane, które poproszono o odprawienie drobnych, rytualnych czynności przed zjedzeniem czekolady, lepiej oceniały jej smak i wyraziły chęć zapłacenia za nią więcej niż osoby z grupy kontrolnej, które przed skosztowaniem miały się jedynie chwilę relaksować.

Inne badanie, tym razem naukowców z amerykańskiego Saint Joseph’s University, wykazało, że dzieci, które przed snem poddawane są tej samej rutynie, szybciej zasypiają i dłużej śpią. Chociaż eksperyment dotyczył dzieci w wieku do 6 lat, to być może masz podobne doświadczenia ze swojego dorosłego życia — wykonywanie codziennie podobnych czynności przed pójściem spać ułatwia zasypianie. Wieczorne rytuały są jednym z elementów higieny snu.

Rutyna sama w sobie nie jest więc negatywnym zjawiskiem, a nawet pomaga cieszyć się z codziennych rytuałów albo lepiej spać. Ważne jest jednak, byś to Ty sprawował nad nią kontrolę i nie czuł, że jesteś jej niewolnikiem. Staraj się, na ile to możliwe ze względu na studia czy pracę, być elastyczny i nie zastygać w tych powtarzalnych czynnościach, które Ci nie służą.

Jak zmienić rutynę dnia?

Nie da się do końca uniknąć rutyny — kiedy to zaakceptujesz i zaczniesz dostrzegać korzyści, będzie Ci łatwiej wprowadzać do niej choćby drobne zmiany. Zobaczysz, że jest ona wspomnianym już rusztowaniem do budowania nowych doświadczeń.

1. Doceniaj codzienność

Nawet jeśli wydaje Ci się, że wszystkie dni są takie same, to jednak w każdym z nich można znaleźć coś dobrego. Warto doceniać codzienność. Jak to zrobić? Możesz prowadzić popularny dziennik wdzięczności i każdego dnia przed pójściem spać zapisać 2-3 rzeczy, za które danego dnia jesteś wdzięczny. To mogą być drobiazgi: dobry posiłek, spacer w parku, ciekawa lektura. Takie małe rzeczy sprawiają, że mimo utartych schematów w pracy i w życiu osobistym, dni się od siebie różnią i codzienność jest barwniejsza.

2. Próbuj nowych rzeczy

Przygody to nie tylko egzotyczne podróże albo skoki na bungee. Można ich doświadczać na co dzień, wystarczy, że nastawisz się na próbowanie nowych rzeczy. Oto kilka pomysłów:

•     odwiedzenie nowej restauracji,

•     bycie w swoim mieście turystą i zwiedzanie go,

•     przetestowanie nowego przepisu,

•     kupienie kosmetyków innych niż do tej pory,

•     spacer do miejsca, w którym jeszcze nie byłeś,

•     powrót do domu inną drogą,

•     obejrzenie filmu z gatunku, którego zazwyczaj nie oglądasz,

•     przeczytanie czasopisma, którego nigdy wcześniej nie czytałeś.

To drobnostki, jednak zobaczysz, że pomogą Ci przełamać codzienną rutynę. Dzięki nim odkryjesz nowe smaki, miejsca czy dzieła sztuki albo nowinki ze świata popkultury.

3. Rób plany na wolny czas

Poczucie, że każdy dzień jest taki sam niekoniecznie musi wynikać z nadmiaru pracy i zajęć, które pochłaniają cały czas i mają charakter rutynowy. Czasami przeświadczenie, że nuda zagościła w codzienności jest spowodowane brakiem określenia, co lubi się robić. Możesz na przykład sądzić, że weekendy są do siebie podobne, ponieważ zawsze masz jeden plan na wolne dni. Warto przemyśleć, co można zmienić, i zrobić sobie listę ciekawych aktywności. Niech ta lista zawiera co najmniej kilka pozycji i będzie urozmaicona — dzięki temu będziesz miał z czego wybierać niezależnie od swojego nastroju. Niegdyś popularne było tworzenie tzw. bucket list, czyli list rzeczy, które chce się zrobić w przyszłości. Możesz zrobić swój wariant listy, np. travel bucket list czy cooking bucket list.

Wypisz kilka aktywności, które sprawiają Ci przyjemność i po prostu lubisz je robić — gotowanie, wycieczki za miasto, spacery po lesie, robienie maratonów filmowych, czytanie literackich klasyków, malowanie akwarelami, fotografowanie itd. W momencie, kiedy poczujesz, że chcesz przełamać rutynę, będziesz mógł sięgnąć po jedną z wypisanych przez siebie propozycji.

Trudno obyć się choćby bez niewielkiej rutyny czy też nawyków dnia codziennego. Taki styl życia narzuca nam od dzieciństwa system edukacji, a później również w dużej mierze praca oraz obowiązki rodzinne. Można jednak nawet do najbardziej rytmicznego dnia wpleść trochę kreatywności i świeżości — choćby poprzez docenianie codzienności, nowe smaki albo spacery w nieznane miejsca.

Źródła:

1. Nauka w Polsce. (2015). Dzieci śpią lepiej dzięki wieczornej rutynie.

Pobrane z: http://scienceinpoland.pap.pl/aktualnosci/news,404942,dzieci-spia-lepiej-dzieki-wieczornej-rutynie.html.

2. Nauka w Polsce. (2013). Rytuały poprawiają smak jedzenia. 

Pobrane z: http://scienceinpoland.pap.pl/aktualnosci/news%2C396434%2Crytualy-poprawiaja-smak-jedzenia.html.