Jak dbać o siebie?

Absolwentka Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie, obecnie studentka Uczelni Łazarskiego. Przewodnicząca Samorządu Studentów Uczelni Łazarskiego oraz Członkini Rady Studentów. W latach 2018-2020 Przewodnicząca Samorządu Studentów Wyższej Szkoły Europejskiej oraz w latach 2019-2020 Członkini Rady Wykonawczej Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, a także Członkini Zarządu Forum Uczelni Niepublicznych.

Dbanie o siebie nie należy do najłatwiejszych zadań. Szczególnie kiedy jesteśmy zapracowani, studiujemy, a otaczająca nas technologia nie ułatwia tego zadania. Odpoczynek spada na niższe miejsce na liście priorytetów. Musimy jednak pamiętać, że dbanie o siebie jest koniecznością. Warto więc wprowadzić pewne nawyki do swojego życia codziennego. Ten artykuł ma na celu uświadomienie, że istnieją sposoby, dzięki którym możemy zatroszczyć się o swoje zdrowie, niekoniecznie wielkim wysiłkiem.

1.     Sen

Jednym z największych problemów dzisiejszych czasów, wpływających na nasze zdrowie, jest bezsenność. Sen jest podstawą naszego funkcjonowania. Starajmy się więc, aby przestrzegać pewnych zasad związanych z nim:

  • staraj się spać codziennie 7-8 godzin;
  • pamiętaj, aby w łóżku nie spożywać posiłków, nie oglądać filmów, nie czytać książek, ogranicz czas jaki w nim spędzasz;
  • wytwórz nawyk wstawania o tej samej porze;
  • unikaj drzemek w trakcie dnia;
  • nie jedz około trzech godzin przed snem;
  • unikaj spożywania napojów przed zaśnięciem;
  • przed pójściem spać przewietrz pomieszczenie.

W przypadku tymczasowego problemu z zasypianiem, warto wdrożyć przed snem treningi relaksacji np. trening autogenny Schultza czy relaksacja wg. Jacobsena. Dodatkowo pomóc może rozciąganie czy skorzystanie z olejków zapachowych. Jeśli jednak bezsenność utrzymuje się długo, warto zgłosić się do lekarza.

Trening autogenny Schultza polecane linki:

http://idn.org.pl/Lodz/Mken/Mken%202001/Referaty%202001/16.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=DAxYabx1ELQ

Relaksacja wg. Jacobsena polecane linki:

http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PiP_Zima2016/art1_PiP2016v12i4.pdf

2.     Aktywność fizyczna

Sport to zdrowie – nie tylko fizyczne, również psychiczne. Wskazuje na to, m.in. badanie przeprowadzone przez AMA Psychiatry, którego wyniki wykazują, że osoby ćwiczące 3 razy w tygodniu zmniejszyły prawdopodobieństwo wystąpienia depresji
o 19 proc., a każde kolejne podejmowanie aktywności fizycznej zmniejsza ryzyko
o następne 6 proc. Dobrą wiadomością dla osób, które nie lubią uprawiać sportu jest, że według specjalistów w zupełności wystarczą spacery lub szybkie marsze. Jednak warto wybrać się na basen, aerobik czy wsiąść na rower. W dobie Internetu mamy również dostęp do wielu aplikacji, dzięki którym możemy bez wychodzenia
z domu podejmować aktywność fizyczną. Wiele z nich jest jednak płatna, ale i na to znajdzie się rozwiązanie. Serwis internetowy YouTube daje nam możliwość dostępu do bezpłatnych filmików nagrywanych przez trenerów
i instruktorów fitness, jogi czy wielu innych dziedzin.

Przykłady aplikacji:

  • Nike Run Club – aplikacja do biegania i chodzenia.
  • Nike Training Club – aplikacja do ćwiczeń w domu i nie tylko,
  • Fitnoteq – aplikacja do treningu (płatna aplikacja)
  • Fitify: Trening w domu (płatna aplikacja)
  • Trailsforks – aplikacja dla rowerzystów (płatna aplikacja)

Przykładowe konta na YouTube:

  • Małgorzata Mostowska – joga,
  • Ola Żelazo – joga, pilates,
  • Growinngannanas – trening całego ciała,
  • Trening Fitness – fitness,
  • Odchudzanie bez kitów – modelowanie sylwetki,
  • Dave Gamba – trening całego ciała.

3.     Odpowiednia dieta

Zdrowa dieta, tak jak aktywność fizyczna, wpływa zarówno na nasze zdrowie fizyczne, jak i samopoczucie. W końcu mówi się, że jesteśmy tym co jemy. Nieprawidłowa dieta prowadzi do zaburzeń żywieniowych oraz chorób wywołanych brakiem witamin, mikroelementów czy spożywaniem zbyt dużych lub małych posiłków.

Odżywianie jest jedną z głównych potrzeb człowieka, która zaspokaja podstawowe jego funkcje. Dlatego ważne jest, aby posiłki dostarczały naszemu organizmowi niezbędnych składników. Ale skąd mamy wiedzieć, czego może potrzebować nasz organizm?

Z pomocą może nam przyjść piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, która w sposób obrazowy wskazuje nam produkty potrzebne do prawidłowego odżywiania oraz sprawności intelektualnej i fizycznej. Należy jednak pamiętać, że osoby cierpiące na cukrzycę, otyłość, nadciśnienie, osteoporozę czy chorobę niedokrwienną serca, powinny skonsultować swoją dietę z lekarzem i dietetykiem, ponieważ może być konieczne zmodyfikowanie zaleceń piramidy.

Stosowanie suplementów diety jest jedynie dodatkiem do diety, należy jednak pamiętać o przyjmowaniu witaminy D, która wpływa na nasze zdrowie psychiczne.

4.     Medytacje

W ostatnich latach zauważyć można rosnące zainteresowanie medytacją. Wraz ze wzrostem zainteresowania tą tematyką, pojawia się coraz więcej mitów. Zacznijmy więc od sprostowania kilku z nich:

·      Mit: Medytacja to ćwiczenie duchowe.

Fakt: Medytacja to ćwiczenie umysłowe.

·      Mit: Trzeba medytować minimum 20 minut dziennie, inaczej nie ma to sensu.

Fakt: Liczy się każda minuta, rób to tak długo jak potrzebujesz.
Zacznij od 3 minut, potem 5, 7, 10…i tak dalej.

·      Mit: Jeśli Twój umysł wędruje, to znaczy, że nie medytujesz.

Fakt: Żaden umysł nie stoi w miejscu, wciąż o czymś myślimy. Chodzi o to, by ten umysł ściągnąć do sytuacji tu i teraz, być obecnym.

Czym w takim razie jest medytacja? Medytacja to trening umysłu, w skład którego wchodzi relaksacja, skupienie i świadomość. Tak jak ćwiczenia fizyczne wpływają na nasze ciało, tak medytacja wpływa na nasz umysł.

W Polsce coraz popularniejsze staje się zainteresowanie tematem mindfulness – jedną z form medytacji. Stało się dzięki książce Jona Kabata-Zinna. Książka przedstawia program ośmiotygodniowej redukcji stresu opartej na uważności: MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) i MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy).

Żyjemy w czasach, w których każdy ciągle pędzi przed siebie, w wiecznym stresie czy pod presją. Wyznaczamy sobie ciągle nowe cele i staramy się dążyć do perfekcji. Jednak, czy to jest dobre dla naszego zdrowia? Mówiąc najprościej: nie. Przede wszystkim, wszystkie powyższe czynniki powodują wspomniany już stres. Ten z kolei prowadzi do problemów związanych z zaburzeniem snu, odżywiania czy braku aktywności fizycznej. Długotrwały stres może doprowadzić do wielu ciężkich chorób, a nawet do śmierci. Dlatego warto zadbać prawidłowo o siebie -odłożyć na chwile telefon i wyjść na spacer, trening, poczytać książkę czy spędzić czas z bliskimi.

Źródła:

https://forumprzeciwdepresji.pl/jak-dbac-o-swoje-zdrowie-psychiczne

https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/bezsennosc/69683,higiena-snu-jak-zadbac-o-zdrowy-sen

http://212.87.236.17:8080/Content/6245/11_Wanot_Slomian_Kosior-Lara_Dieta.pdf

https://travelover.pl/medytacja-czym-jest-i-o-co-chodzi/

https://nowywszechswiat.ptpk.org/index.php/wszechswiat/article/view/219/124

http://www.psychoterapiaptp.pl/uploads/PT_3_2018/85Recenzja_Psychoterapia_3_2018.pdf