Wołanie o pomoc – sygnały od osób myślących o samobójstwie

W Polsce co roku prawie dwa razy więcej osób popełnia samobójstwo niż ginie w wypadkach drogowych.

W 2021 roku o jedną piątą wzrosła w tym roku liczba prób samobójczych. W okresie od stycznia do maja 2021 roku prawie 5,7 tys. osób z czego blisko 1,7 tys. to kobiety. 2,2 tys. z tych prób zakończyło się śmiercią. Są to dane Komendy Głównej Policji – warto jednak pamiętać, że nie wszystkie próby trafiają do statystyk i nie wszystkim śmierciom samobójczym przypisuje się właśnie taką przyczynę. Fundacja Zobacz… Jestem szacuje, że około 30% przypadków zamachów samobójczych w ogóle nie jest odnotowana.

Wśród najczęstszych przyczyn wymienia się:

  • chorobę psychiczna lub zaburzenia psychiczne;
  • zawód miłosny;
  • nieporozumienia rodzinne lub przemoc w rodzinie.

Jednak nie we wszystkich przypadkach udaje się ustalić przyczynę.

Co może zwrócić naszą uwagę? Kiedy powinniśmy się martwić o naszych znajomych? (na podstawie @psychologiczne_ciekawosci)

Zachowania, które mogą (ale nie muszą) wiązać się z przygotowaniem do popełnienia samobójstwa to, m.in.:

  • izolowanie się, wycofana postawa względem bliskich;
  • żegnanie się;
  • gwałtowne zmiany zachowania;
  • porządkowanie spraw osobistych;
  • nadużywanie alkoholu, narkotyków, zachowania ryzykowne;
  • okaleczenie się.

Utrata chęci do życia ma wpływ także na nasze ciało: taka osoba może przestać dbać o higienę, odczuwać ciągłe zmęczenie, mieć problemy ze snem, libido, apetytem i ogólnym zdrowiem fizycznym.

Naszą uwagę mogą także zwrócić deklarowany wprost brak chęci do życia, brak poczucia celu, przekonanie, że nie wnosi się nic pozytywnego i jest się ciężarem.

Jak pomóc osobie, która myśli o zamachu samobójczym?

  • Słuchaj

Nie jest prawdą, że ten kto myśli o samobójstwie o tym nie mówi. Zdarza się, że wprost wypowiada swoje intencje. Zachowaj wtedy spokój, nie lekceważ emocji tej osoby, nie mów “inni mają gorzej”. Wysłuchaj i dopytuj, starając się dowiedzieć jak możesz pomóc drugiej osobie.

  • Pomagaj

Zaproponuj wsparcie – w postaci spędzenia wspólnego czasu, ale też przy znalezieniu i wyborze specjalisty – psychologa, psychoterapuety, psychiatry. Być może taka osoba będzie się obawiała samodzielnie iść na wizytę albo nawet umówić na spotkanie – wspomóż ją wtedy!

  • Reaguj

Jeśli obawiasz się, że czyjeś życie jest rzeczywiście zagrożone – nie wahaj się i dzwoń na 112!

Dowiedz się więcej:

Źródła:

Skip to content