Relacja toksyczna – Jak sobie z nią poradzić?

Studentka 6. roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku, członkini Samorządu Studentów UMB, w latach 2019 – 2021 wiceprzewodnicząca Samorządu Studentów UMB, Koordynatorka województwa Podlaskiego ds. COVID-19, Ambasadorka Strefy Komfortu PSRP, członkini Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego PSRP. Prywatnie osoba aktywna, lubiąca sport, trenuje siatkówkę w drużynie akademickiej, ale także ceniąca sobie spokój i wypoczynek z dobrą książką.

Toksyna – słowo to od razu kojarzy nam się z czymś złym, ponieważ toksyna (trucizna czy jad) jest czymś, co zatruwa nasz organizm. Pojęcie to możemy także odnieść do relacji międzyludzkich, gdyż człowiek, tak jak wąż czy pająk również ma w sobie wiele „jadu”, którym może zatruwać życie drugiej osobie. Może on występować pod różnymi postaciami takimi jak wybuchy gniewu, kontrola partnera, manipulacja.

W kontekście toksycznych relacji najczęściej mówimy o związkach, jednak pamiętaj, że mogą one dotyczyć nie tylko sfer partnerskich, ale także każdej innej relacji, np. z:

–     rodzicami,

–     przyjaciółmi,

–     kolegami z pracy,

–     szefem,

–     podwładnym,

–     dzieckiem,

–     babcią, dziadkiem

–     czy innymi członkami rodziny.

Jak rozpoznać toksyczną relację?

Przypomina ona życie w ciągłym napięciu. Towarzyszy jej uczucie wewnętrznego niepokoju, oczekiwanie na nadejście burzy, która zniszczy równowagę. Relacja taka nie daje poczucia bezpieczeństwa, nie występuje poczucie pewności i spokoju. W głowie takiej osoby kłębi się mnóstwo pytań: „jaki będzie mieć humor?”, „czy wróci z pracy w dobrym nastroju?”, „co mogę zrobić, żeby uniknąć wybuchu agresji?”.

Sygnały świadczące o tym, że tkwisz w toksycznej relacji 

1.       Obwiniasz się o wszystko, czujesz poczucie winy

2.       Samotność – mimo, że jesteś w związku, czujesz się samotny/samotna.

3.       Niskie poczucie własnej wartości – nie widzisz swoich zalet, a wyłącznie same wady.

4.       Brak akceptacji – nie czujesz się swobodnie w obecności partnera.

5.       Szantaż emocjonalny – „jeśli mnie kochasz, to zrobisz to dla mnie”.

6.       Brak możliwości własnego rozwoju – nawet jeśli chciałbyś/chciałabyś coś zmienić w sobie, spotykasz się z kpiną i brakiem wsparcia.  

7.       Kłamstwa – osoba “toksyczna” ciągłe szuka wymówek, żeby tylko nie powiedzieć prawdy swojemu partnerowi/partnerce o danej sytuacji.

8.       Przemoc fizyczna i psychiczna.

Dlaczego zatem tkwimy w toksycznych relacjach?

Najczęściej jest to spowodowane strachem przed samotnością. Poczucie, że nie poradzimy sobie bez tej drugiej osoby, że bez niej nie jesteśmy nic warci. Nie ma w nas wystarczającej odwagi, żeby odejść, a gdy już ją w sobie znajdziemy i decydujemy się na rozstanie, to po usłyszeniu przeprosin i obietnicach poprawy, zwyczajnie ulegamy i wracamy do tego, co w gruncie rzeczy nas niszczy. Po tym następuje faktyczna poprawa relacji nazywana „miesiącem miodowym”, jednak jest to tylko chwilowe złudzenie i powtórnie pojawia się toksyczność. Taka pętla może trwać nawet kilka, kilkanaście lat i bardzo ciężko jest się z niej wydostać, jeśli ciągle liczymy na to, że zmienimy tę drugą osobę i już będzie lepiej.

Jak wyjść z toksycznej relacji?

Postaw na siebie! Zastanów się, dlaczego pozwalasz się tak traktować. Nie warto myśleć i czekać, aż druga osoba się zmieni. Oczywiście sam/sama musisz to przepracować, ale nie bój się poprosić o pomoc. Poszukaj pomocy u psychologa czy psychoterapeuty. Rozmowa z obcą osobą czasem jest łatwiejsza niż zwierzanie się ze swoich problemów bliskim. Specjalista spojrzy na Ciebie i Twoją sprawę z innej, nowej perspektywy i będzie próbował pomóc Ci przepracować taką relację. Pozwoli Ci dojrzeć do tego, że sam/sama znajdziesz w sobie odwagę, żeby zakończyć toksyczny związek i rozpocząć nowe życie.

Dowiedz się więcej:

Skip to content