Zmęczenie psychiczne – jak rozpoznać, jakie są jego przyczyny i jak sobie z tym poradzić 

Ambasadorka Strefy komfortu PSRP od 2020 roku. Absolwentka Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie, obecnie studentka Uczelni Łazarskiego. Przewodnicząca Samorządu Studentów Uczelni Łazarskiego oraz Członkini Rady Studentów. W latach 2018-2020 Przewodnicząca Samorządu Studentów Wyższej Szkoły Europejskiej oraz w latach 2019-2020 Członkini Rady Wykonawczej Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, a także Członkini Zarządu Forum Uczelni Niepublicznych. Od stycznia 2022 Członkini Rady Mentorów Forum Uczelni Niepublicznych. Prywatnie pasjonatka krajów skandynawskich.

Żyjemy w czasach, nieustannego pędu, stresu czy nadmiaru bodźców, skutkiem czego są negatywne konsekwencje zdrowotne, które odbijają się na samopoczuciu. Nadmiar obowiązków, przepracowanie, zmęczenie, zmniejszona motywacja, poczucie, że dana czynność zajmuje zdecydowanie więcej czasu niż kiedyś to sygnały wskazujące na zmęczenie psychiczne. Każdy ma prawo czuć się zmęczony, jednak zmęczenie psychiczne może nieść za sobą poważne konsekwencje. Jak właściwie rozpoznać zmęczenie psychiczne? Jaki są jego objawy oraz przyczyny? A przede wszystkim jak sobie radzić ze zmęczeniem psychicznym?     Ze zmęczeniem psychicznym mamy do czynienia w momencie, kiedy czujemy, że codzienność zaczyna przytłaczać, a każdy dzień wydaje się taki sam. Przyczynami, które mogą doprowadzić do zmęczenia psychicznego są przede wszystkim:

  • Stres,
  • Nadmierny wysiłek intelektualny,
  • Nadmiar bodźców wywołany np. nadmierną ilością informacji,
  • Nadmierna ilość obowiązków,
  • Problemy w życiu prywatnym lub zawodowym.

Z kolei objawami, które sygnalizują zmęczenie psychiczne są:

  • Przemęczenie; brak siły, aby wykonać nawet najprostsze czynności,
  • Problemy ze snem; zasypianie sprawia trudności, płytki sen czy nawet bezsenność, koszmary,
  • Problemy z koncentracją; trudności w skupieniu w pracy czy nauce, a także innych czynnościach wymagających koncentracji,
  • Brak motywacji, chęci do działania; stały i długotrwały stan może być objawem zmęczenia psychicznego. Może się to objawiać w pracy, nauce, hobby czy czynnościach, które kiedyś nie sprawiały problemów, a teraz przerastają,
  • Problemy z pamięcią; przyswajanie i zapamiętywanie informacji stało się trudniejsze, 
  • Obniżenie nastroju; brak poczucia szczęścia,
  • Problemy natury emocjonalnej; rozdrażnienie, irytacja, gniew, napady agresji, wzmożona płaczliwość,
  • Trudności w podejmowaniu decyzji; podjęcie nawet najprostszej decyzji stało się trudne. Może dotyczyć to sytuacji życia codziennego jak np. zakupy.
  • Awersja do spotkań towarzyskich; niechęć do spotkań z rodziną, przyjaciółmi,
  • Innymi objawami, które mogą współtowarzyszyć zmęczeniu psychicznemu mogą być te które wskazują na zmęczenie natury fizycznej; brak apetytu, nudności, bóle głowy, zawroty głowy, uczucie duszności. 

Patrząc na powyższe objawy, można zauważyć, że zmęczenie psychiczne generuje wiele problemów i trudności w życiu codziennym. Bowiem poczucie tego zmęczenia wpływa na czynności, które wykonujemy nie tylko w pracy, ale wpływa też na naukę czy codzienne obowiązki. 

    Zatem w jaki sposób uchronić się przed zmęczeniem psychicznym lub jak sobie z nim poradzić? Przede wszystkim należy zadbać o odpoczynek, jakość i długość snu, a także jego warunki. Wpływ snu na zdrowie psychiczne zostało opisane w jednym ze wcześniejszych artykułów Strefy Komfortu: https://wsparciepsychologiczne.psrp.org.pl/2021/11/wplyw-snu-na-zdrowie-psychiczne/.

    Istotną rolę odgrywa również odpowiednia dieta. Zdrowe odżywianie w połączeniu z aktywnością fizyczną wpływają zdecydowanie pozytywnie nie tylko na zdrowie psychiczne, ale na cały organizm. Warto więc wybrać się na jogę, pobiegać czy poświęcić chwilę na medytację. 

    Jeśli uczucie zmęczenia psychicznego jest duże, warto udać się po pomoc do specjalisty. Rozmowa czy terapia może pomóc w dotarciu do źródła problemu. Należy również pamiętać, że zmęczenie psychiczne może doprowadzić do depresji. 

    Należy również zastanowić się czy nadmiar obowiązków nie przytłacza na tyle, że generuje nadmierne zmęczenie. W takim przypadku warto zastanowić się nad zmniejszeniem ich. Nie zawsze musi być to rezygnacja np. z udziału w projekcie, który dodatkowo zajmuje czas. Może wystarczy poprosić o kogoś do pomocy, kto przejąłby część obowiązków. 

    Kolejnym sposobem na uchronienie się przed zmęczeniem psychicznym lub radzenie sobie z nim jest zmniejszenie przyswajania informacji. Przyczynić się do tego może zmniejszenie aktywności w social mediach, ograniczenie czasu poświęcanego na tę sferę. Czas poświęcony na przeglądanie Facebooka czy Instagrama warto zamienić na dobrą książkę czy ciekawy film. 

    Gotowymi rozwiązaniami na polepszenie swojego zdrowia psychicznego podzieliliśmy się w artykule Jak dbać o siebie https://wsparciepsychologiczne.psrp.org.pl/2021/11/wplyw-snu-na-zdrowie-psychiczne/ . Przedstawione propozycje we wskazanym artykule można wykonywać nawet bez wychodzenia z domu. 

    Problemy, które wpływają na jakość zdrowia psychicznego generują szereg kolejnych problemów mających negatywny wpływ na życie codzienne. Dlatego warto zadbać i swoje samopoczucie.

Źródła; 

https://zdrowie.wprost.pl/psychologia/rozwoj-osobisty/10590946/zmeczenie-psychiczne-przyczyny-objawy-profilaktyka.html

https://www.medme.pl/artykuly/zmeczenie-psychiczne-jak-je-pokonac-objawy,87875.html

http://zorganizowani.com/praca/zmeczenie-psychiczne-jak-sobie-radzic/

Skip to content