Jak radzić sobie z emocjami?

Absolwentka Budownictwa oraz studentka 1 roku Inżynierii Środowiska na Politechnice Krakowskiej.Senator studencki w Senacie PK, Przewodnicząca Samorządu Studenckiego Politechniki Krakowskiej, członek Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem II kadencji. Prywatnie kierowca z zamiłowania, niespełniona artystka oraz aktorka występująca na deskach amatorskiego teatru. Nie wychodzi z domu bez kubka gorącej zielonej herbaty oraz szpilek.

Emocje towarzyszą nam w każdym momencie naszego życia. Mają wpływ na nasz sposób reagowania na otoczenie oraz na to w jaki sposób nawiązujemy relacje i w jaki sposób postrzegamy innych ludzi.
Czym tak naprawdę są emocje i jak je oswoić?

Podstawowe emocje
Wyróżniamy sześć rodzajów emocji: radość, smutek, strach, złość, zaskoczenie oraz wstręt. Dodatkowo wymienia się również wstyd, dumę, zażenowanie, jak i podniecenie. 


Ciężko określić szczegółowo, czym są emocje – związane są z konkretnymi wydarzeniami, przemyśleniami bądź inną składową, która pełni rolę swego rodzaju bodźca.

Jak emocje potrafią na nas wpływać?

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że mimo, że emocje związane są z naszą psychiką, to wpływają również w sposób znaczący na nasze ciało w postaci np. spłyconego oddechu, szybszego bicia serca czy nerwobóli.

Jak emocje wpływają na nasze zdrowie?

Musimy pamiętać, że nie zawsze powinniśmy ulegać emocjom i dać nimi sobą sterować.
Nie możemy również dusić ich w sobie, ponieważ pozytywne i negatywne mają bezpośredni i pośredni wpływ na funkcjonowanie naszego całego organizmu. Przez działania zróżnicowanych bodźców oraz czynników, zewnętrznych i wewnętrznych wydzielane są różne hormony. Dla przykładu – oksytocyna zwana “hormonem miłości” działa korzystnie dla nas, przynosi korzyści w leczeniu depresji, stanów lękowych oraz problemów jelitowych. Występują również hormony, które w perspektywie dłuższego wydzielania jest szkodliwy dla naszego zdrowia, tak jak kortyzol zwany hormonem stresu, który podwyższony sygnalizuje przewlekły stres ;ub znaczne osłabienie działaniania układu immunologicznego. 

Inteligencja emocjonalna
Inteligencja emocjonalna stanowi niesamowicie ważną rolę w rozumieniu naszych emocji. Osoby, które cechują się wysoką inteligencją emocjonalną łatwiej rozpoznają swoje emocje, panują nad nimi i lepiej potrafią sobie z nimi radzić. Jak więc pracować nad jej rozwojem?


Z wielu stron dochodzą nas różne informacje: z jednej strony uczono nas, że trzeba tłumić niepożądane emocje – natomiast z drugiej słyszymy, że wyrażanie i dawanie im upustu jest potrzebne i wskazane dla naszego zdrowia.

Wszystkie emocje są tak samo ważne

Jedną z najważniejszych rzeczy, które trzeba zrozumieć jest fakt, że wszystkie emocjesą tak samo ważne. . Każde odczuwanie emocji stanowi dla nas komunikat od naszego organizmu. Negatywne emocje informują nas o tym, że coś nam przeszkadza i jest sprzeczne z naszym ogólnym odczuwaniem świata. To właśnie dzięki odczuwaniu tych emocji, dostajemy sygnał do działania, by wpłynąć i zmienić sytuację, która nam przeszkadza. Niezależnie od tego, w jakim momencie i sytuacjach się pojawiają to pamiętajmy, że to właśnie dzięki nim umiemy kochać, bronić się, przetrwać i zadbać o swoje bezpieczeństwo. Starajmy się nie tłumić i nie wstydzić się nieprzyjemnych emocji – zadbajmy, by nie były dla nas dla naszego organizmu destrukcyjne oraz spróbujmy  wyciągnąć z nich tyle, ile jesteśmy w stanie. 

1. Bądź otwarty na zmiany w swoim życiu!

Zmiany w naszym życiu zachodzą nieustannie –  bywa, że są wyczekiwane i zaplanowane od dawna, a są też i takie, które przychodzą niespodziewanie. Kluczowe pytanie, które każdy z nas powinien sobie zadać to: jak na nie reagujemy?
Jeśli czujesz, że ciężko dostosowujesz się do nowych sytuacji i wszelkie zmiany Cię stresują, spróbuj sporządzić sobie listę zmian, które mogą Cię napotkać. Już to może być pierwszym krokiem do lepszego przygotowania w kontekście psychicznym. Takie ćwiczenie, które uczy nas gotowości na zmiany, może sprawić, że lepiej je zniesiemy.

2. Rozpoznawaj sygnały

Rozpoznawanie tego, co czujemy jest jedną z najtrudniejszych umiejętności. Na pewno pomocne w takich sytuacjach jest słuchanie swojego ciała – pamiętaj, że emocje są pochodną naszego układu hormonalnego. Takich sygnałów jest wiele – szybsze bicie serca, rumieńce na twarzy, przeszywające dreszcze – poświęć chwilę i postaraj się nazwać to, co czujesz.

3. Zmień swoje myślenie! 

Często u źródła naszych najgłębszych emocji stoją nasze przekonania bądź przesądy. 

Zmieniając nasze myślenie, zmieniamy sposób naszej reakcji na daną sytuację. Pamiętaj, że skupianie się na negatywnych aspektach nie jest najlepszym wyjściem. W trudnych chwilach spróbuj skoncentrować swoje myśli na tym, dlaczego dana sytuacja się przydarzyła.

4. Zaakceptuj swoje emocje

Pamiętaj, że nie warto tłumić w sobie złych emocji. Błędnym przekonaniem jest, że wiążą się one z agresją lub przemocą. Można być złym i nie przejawiać agresji. Odczuwanie złości bądź agresji daje nam sygnał, że dana sytuacja lub wydarzenie nam nie pasują. Dzięki temu możemy szybciej dokonywać zmian i walczyć o swoje wartości bądź przekonania.

5. Myśl o rozwiązaniu

Istnieją dwa rodzaje sytuacji, które mogą wprowadzić Cię w stan silnych emocji – te nad którymi nie masz kontroli oraz takie, nad którymi masz kontrolę. Jeśli masz kontrolę nad danym zdarzeniem, postaraj się jak najbardziej analitycznie znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

5. Wycisz emocje
By sprawnie spróbować się wyciszyć, możesz użyć tzw.reduktorów, czyli na przykład ćwiczeń oddechowych, liczenia do końca, wspominania miłych chwil lub aktywności fizycznej.

Patrząc na nasze emocje i analizując je, musimy też pamiętać o przyzwyczajeniach, które nie wpływają pozytywnie na stan naszego układu nerwowego, hormonalnego, a tym samym na nasze reakcje i emocje.

1. Ogranicz używki

Palenie papierosów czy nadużywanie alkoholu to jedno z intuicyjnych działań, które tak naprawdę nie przynoszą zamierzonego skutku. Negatywne emocje pobudzają nas i podnoszą ciśnienie oraz tętno. Alkohol czy papierosy robią dokładnie to samo, więc w efekcie jesteśmy jeszcze bardziej pobudzeni.

2. Nie daj się pogrążyć w emocjach

Zamartwianie się, snucie czarnych scenariuszy tylko przedłużają stan, który nie wpływa na nas dobrze.
Zamiast rozpamiętywać błędy przeszłości, postaraj się zdystansować i zająć się czymś, co odwróci Twoją uwagę.

3. Postaraj się nie podejmować decyzji pod wpływem emocji

Silne emocje, te negatywne i pozytywne, nie są dobrym doradcą.
Nasz mózg pod wpływem  hormonów nie zawsze jest w stanie podejmować racjonalne decyzje. Skutki emocjonalnych decyzji mogą być odwrotne od zamierzonych i nieodwracalne.

Emocje oraz ich oddziaływanie na nas są tematem wielu  badań naukowych na całym świecie. Pamiętaj, że nad emocjami można zapanować  – istnieje coraz więcej ćwiczeń i technik, dzięki którym skutecznie się tego nauczysz.

źródła:


https://drgaja.pl/7-obszarow-szczescia/rozwoj-interpersonalny/7-sposobow-na-panowanie-nad-emocjami
https://www.wysokieobcasy.pl/Instytut/7,163393,24174660,wybuchasz-bo-sam-sie-nakrecasz-jak-zapanowac-nad-soba-gdy.html

https://www.pokonajlek.pl/jak-panowac-nad-emocjami/
https://www.welbi.pl/jak-panowac-nad-emocjami-jakie-sa-sposoby/

https://www.wapteka.pl/blog/artykul/oksytocyna-czym-jest-i-za-co-tak-wlasciwie-odpowiada-czy-oksytocyna-jest-hormonem-milosci#entry-text-content
Skip to content