Jak radzić sobie z sytuacjami, na które nie mamy wpływu?

Jestem absolwentką studiów prawniczych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Na swojej uczelni od stycznia 2020 do grudnia 2021 r. pełniłam funkcję Przewodniczącej Samorządu Studenckiego. Obecnie działam w ogólnopolskich strukturach samorządowych – jestem ambasadorką wsparcia psychicznego w ramach projektu Strefa Komfortu PSRP, prowadzonego od 2020 roku, a także członkinią Rady Studentów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sekretarzem Forum Uniwersytetów Polskich. Od ponad czterech lat samorządność studencka wypełnia moją codzienność i bez wątpienia angażowanie się w sprawy społeczności akademickiej sprawia mi największą radość.

I

    Codziennie napotykamy na sytuacje, na przebieg których nie mamy wpływu. Czasami są to wydarzenia nieprzyjemne, które wytrącają nas z równowagi.

Dla przykładu: stoimy na dworcu w ogromnym upale i czekamy na opóźniony pociąg, wsiadamy do niego i okazuje się, że klimatyzacja nie działa. Nie zastanawiamy się nad tym, czy mogliśmy zrobić cokolwiek, aby historia potoczyła się w inny sposób – zamiast tego od razu wzbiera w nas gniew i mamy zepsuty humor przez resztę dnia, co często odbija się na osobach z naszego otoczenia. 

    Aby lepiej poradzić sobie z takimi sytuacjami, musimy uświadomić sobie, że każde wydarzenie z naszego życia może być przyporządkowane do jednej z trzech grup:

  1. wydarzenia, na które mamy bezpośredni wpływ,
  2. wydarzenia, na które mamy pośredni wpływ,
  3. wydarzenia, na które nie mamy żadnego wpływu.

    Każda zmiana zaczyna się od zrozumienia, w czym tkwi problem. Aby móc poradzić sobie z negatywnymi emocjami, które odczuwamy przy okazji sytuacji, na które nie mamy wpływu, musimy nauczyć się przyporządkowywać wydarzenia z naszego codziennego życia do wymienionych powyżej grup. Pomóc może w tym proste ćwiczenie. Poniżej znajduje się obrazek z trzema okręgami – przerysuj go na kartkę i wpisz po kolei:

  1. w okręgu zewnętrznym rzeczy i sytuacje, z którymi spotykasz się i wywołują w Tobie emocje, jednak nie masz na nie wpływu – nie możesz ich zmienić;
  2. w okręgu środkowym to, na co masz pośredni wpływ; są to rzeczy i sytuacje, na które możesz w pewien sposób oddziaływać, jednak ich ostateczny wynik nie zależy wyłącznie od Ciebie;
  3. w okręgu wewnętrznym rzeczy, na które masz całkowity wpływ – możesz je kształtować od początku do końca, wszystko zależy wyłącznie od Ciebie.

    Dzięki temu ćwiczeniu widzimy, gdzie powinniśmy inwestować naszą energię i na co zwracać uwagę. Zdając sobie z tego sprawę, łatwiej będzie nam dokonać wyboru.

II

Jeśli wiesz już, jak zidentyfikować sytuacje, na które nie masz wpływu, pora dowiedzieć się, jak można sobie z nimi poradzić. Przede wszystkim: skup całą energię na tych rzeczach, na które masz wpływ. Zyskasz dzięki temu poczucie, że kontrolujesz swoje życie i przyniesie Ci to dużo satysfakcji.

Co więc z pozostałymi sytuacjami?

Musisz nauczyć się nimi nie przejmować. Jaki sens ma zamartwianie się tym, czego nie jesteśmy w stanie zmienić? Wywoła to tylko frustrację i rozgoryczenie, a to z kolei bardzo niekorzystnie wpłynie na nasze zdrowie psychiczne.

Spróbuj w każdej takiej sytuacji odnaleźć pozytywne aspekty. Może dzięki takiej, z pozoru niekorzystnej, sytuacji zobaczysz miejsca, do których z własnej woli byś się nie udał_a_ czy też spróbujesz nowych potraw.

W radzeniu sobie z tym, na co nie mamy wpływu, warto pamiętać o sześciu zasadach:

  1. Określ, co jesteś w stanie kontrolować.

Ten krok mamy już za sobą! Spójrz na okręgi i przypomnij sobie, na co masz, a na co nie masz wpływu. Co istotne, nawet jeśli nie możesz kontrolować pewnych zdarzeń, możesz się na nie przygotować albo zapanować nad swoją reakcją, gdy już się wydarzą. Z tą świadomością będzie Ci łatwiej.

  1. Skup się na tym, co możesz zrobić

Pamiętaj, że nie jesteś w stanie ,,zmusić” rzeczy, żeby się wydarzyły. Jedyne nad czym jesteś w stanie mieć kontrolę, to Twoje nastawienie i zachowanie. Naucz się panować nad emocjami. Możesz też zaproponować innym sposób postępowania, jednak pamiętaj, że ostateczną decyzję muszą podjąć sami.

  1. Nazwij swoje obawy

Spróbuj zdiagnozować, z czego wynika Twój lęk. Może nie jest to tak straszne, jak wydawało Ci się na początku? Wiedząc dokładnie, co kieruje Twoim postępowaniem, jesteś w stanie odnaleźć w sobie siłę, aby się z tym zmierzyć.

  1. Rozwiązuj problemy

Nie wyobrażaj sobie najczarniejszych scenariuszy; zamiast tego skup się na szukaniu rozwiązań. W ten sposób zobaczysz, że jesteś w stanie wyjść nawet z największych opresji.

  1. Znajdź sposoby na radzenie sobie ze stresem

Jest wiele metod, które pozwalają poradzić sobie ze stresem. Dla jednych może to być ruch, dla innych dobra książka, wyjście ze znajomymi. Usiądź wygodnie, zamknij oczy, pomyśl o czymś przyjemnym i zrelaksuj się. Pamiętaj, że coś, co działa na innych, nie musi być dobre dla Ciebie – poszukaj metod, które będą Ci odpowiadać. 

  1. Uwierz w siebie!

Warto powtarzać sobie, że jesteśmy w stanie poradzić sobie z każdą sytuacją, że mamy siłę, aby zmierzyć się z przeciwnościami losu. Po kilku udanych próbach uświadomimy sobie, że wszystkie te zwroty są prawdziwe! 

III

    Pamiętaj, że najważniejszy jest Twój komfort psychiczny. Jeśli czujesz, że sam_a nie potrafisz poradzić sobie ze swoimi problemami, a liczba spraw, które napawają Cię niepokojem, przerasta Twoje możliwości, nie bój się skorzystać z porady specjalisty! 

    Wszystko co nowe, powoduje naszą niepewność. Jeśli potrzebujesz konsultacji psychologicznej lub psychiatrycznej, ale boisz się zrobić pierwszy krok, przeczytaj nasz artykuł, z którego dowiesz się, jak wygląda wizyta u specjalisty. Mając tę wiedzę, łatwiej będzie Ci podjąć decyzję i przygotować się do spotkania. Możesz skorzystać z bezpłatnej porady psychologicznej prowadzonej w ramach projektu Strefa Komfortu PSRP – poczytaj i umów się poprzez stronę internetową: https://wsparciepsychologiczne.psrp.org.pl/rejestracja/ 

    Jeśli czujesz, że jeszcze nie jesteś gotowy_a na rozmowę twarzą w twarz ze specjalistą, możesz skorzystać z infolinii, które oferują wsparcie – wszystkie numery znajdziesz tutaj

Źródła:

Skip to content