Jesienna chandra – jak o nią zadbać i o czym nie zapomnieć

Absolwentka Budownictwa oraz studentka 1 roku Inżynierii Środowiska na Politechnice Krakowskiej.Senator studencki w Senacie PK, Przewodnicząca Samorządu Studenckiego Politechniki Krakowskiej, członek Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem II kadencji. Prywatnie kierowca z zamiłowania, niespełniona artystka oraz aktorka występująca na deskach amatorskiego teatru. Nie wychodzi z domu bez kubka gorącej zielonej herbaty oraz szpilek.
Pani inżynier, która swój tytuł obroniła w murach Akademii Górniczo-Hutniczej oraz studentka Zarządzania w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Aktywny Samorządowiec Uczelnianej Rady Samorządu Studentów AGH od 2018 roku, Członkini Komisji Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Członkini Komisji Rewizyjnej Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej w kadencji 2021-2022. Gdyby mogła zmienić w swoim (i nie tylko) życiu jedną rzecz to byłoby to wydłużenie doby o jakieś 4h, które poświęciłaby na sen. Dzięki codziennemu godzinnemu dojazdowi do pracy ma czas obejrzeć serial, bądź poczytać książkę.

Kalendarzowa jesień jest z nami od 23 września. Krótsze dni, mniej słońca oraz niskie temperatury. Jest to okres w roku, w którym króluje popularne stwierdzenie #jesieniary, swoje kolorowe stylówki zmieniamy na stonowane brązy, a letnie napoje wymieniamy na słynne pumpkin spice latte. Jednakże, wokół popularnych jesiennych skojarzeń, pojawia nam się hasło jesiennej chandry.

Jesienna chandra jest spowodowana spadkiem nastroju i optymizmu. Przyczynami tego stanu, jest niedobór światła słonecznego. Nasz organizm zmniejsza produkcję serotoniny, która odpowiada za dobry nastrój, a dominuje melatonina potęgująca apatię. Często też czujemy się zmęczeni, mamy brak chęci do działania czy też odczuwamy ciągłe zmęczenie. Ważne jest, aby nie popaść w jesienną depresję i zadbać o swoje zdrowie psychiczne.  Wiadomym jest, że większość z nas lepiej funkcjonuje w ciepłym klimacie i dużo częściej się uśmiechamy, gdy widzimy słońce. Co robić, aby nie popaść w jesienny spadek humoru i dbać o równowagę swojego ciała i duszy w okresie października i listopada?

Należy przede wszystkim pamiętać o odpowiedniej diecie oraz regularnej aktywności fizycznej. Jest to oczywiście ważne przez cały rok, jednak w przypadku spadku nastroju warto o siebie szczególnie zadbać.

Istotnym jest również, pamiętanie o tym, co sprawia nam przyjemność na pierwszym miejscu. Chcesz przeleżeć cały dzień w łóżku oglądając świąteczne filmy z gorącym kakao                     i robić listę prezentów? Zrób to! Chcesz skakać po kałużach i biegać pod kolorową parasolką w deszczu? To też zrób! Najważniejsze jest, aby czuć się komfortowo z samym sobą i z tym co robisz. Nie ograniczaj się – zwalczaj jesienną chandrę tak, jak Ci się żywnie podoba.

Moda podczas jesieni – zmienia się diametralnie. Kolorowe sukienki często zmieniamy na ciężkie płaszcze i kalosze. Stonowane kolory również mogą wprowadzić smutny oraz nostalgiczny nastrój. Masz potrzebę założyć energetyzującą wielokolorową kurtkę? Zrób to! To jak się ubierzesz i jak wpłynie to na Twój nastrój zależy tylko od Ciebie – najważniejszy jest Twój komfort i to jak się w tym czujesz. Nie daj się – niech otoczenie nie ma wpływu na Twoje samopoczucie. W momencie spadku dobrego samopoczucia podczas jesiennej chandry, postępuj tak, żeby czuć się dobrze i dbać o siebie i o równowagę swojego ciała oraz duszy.

Pamiętaj, że jeśli nie czujesz się dobrze albo masz obniżoną samoocenę to warto jest sięgnąć po pomoc specjalisty kierując się na terapię psychologiczną.

Skip to content