Postanowienia noworoczne – dlaczego tak szybko z nich rezygnujemy i jak w nich wytrwać?

Studentka 6. roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku, członkini Samorządu Studentów UMB, w latach 2019 – 2021 wiceprzewodnicząca Samorządu Studentów UMB, Koordynatorka województwa Podlaskiego ds. COVID-19, Ambasadorka Strefy Komfortu PSRP, członkini Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego PSRP. Prywatnie osoba aktywna, lubiąca sport, trenuje siatkówkę w drużynie akademickiej, ale także ceniąca sobie spokój i wypoczynek z dobrą książką.

Postanowienia noworoczne – kto z nas ich nie miał? Z doświadczenia wiem, jak ciężko jest w nich wytrwać. Wiele osób zniechęca się już po kilku dniach czy tygodniach, mówiąc sobie, że to nie dla nich czy odkładając je na przyszły rok. 

„Nowy rok, nowa/nowy ja – od 1 stycznia biorę się za siebie, idę na siłkę” to chyba jedno z popularniejszych postanowień. Rzeczywiście wraz z początkiem roku siłownie zapełniają się nowymi klientami, ale większość rezygnuje już po pierwszym miesiącu, szybko się zniechęcając. To samo dotyczy rozpoczęcia diety, rzucania palenia czy nauki nowej umiejętności.  

Dlaczego tak szybko rezygnujemy?

Specjaliści z Australii i Wielkiej Brytanii przeprowadzili badanie, w którym wzięło udział 180 osób w wieku między 18 a 77 lat z Australii i Wielkiej Brytanii. Według tego badania ważnym czynnikiem stojącym za trzymaniem się swoich postanowień jest sposób ich określenia. Postanowienia typu „wezmę się za siebie”, „muszę zacząć ćwiczyć” były zbyt ogólnikowe, przez co nie przynosiło żadnych konkretnych efektów i osoby, które w ten sposób je określiły szybko rezygnowały. Zamiast tego należałoby określić cel jako „będę chodzić na siłownię 3 razy w tygodniu po 1h” – wtedy cel jest bardziej konkretny i udaje się w nim wytrwać znacznie dłużej. 

Innym aspektem jest brak motywacji. Jeśli postanawiasz, że od Nowego Roku rzucasz palenie, ważne jest, abyś sam/sama tego chciał/chciała, a nie kierował się tym, że rodzice czy partner Cię do tego nakłaniają. Jeśli nie czujesz takiej potrzeby, nie będziesz mieć motywacji do osiągnięcia celu i szybko zrezygnujesz.   

Jak zatem wytrwać w postanowieniach?

  • Przede wszystkim ustal plan działania – nie podejmuj decyzji pod wpływem chwili, ustal jaki cel i w jakim czasie chcesz osiągnąć np. chcę schudnąć 5 kg w ciągu 2 miesięcy; 
  • Bądź przy tym realistą – nie stawiaj sobie zbyt wysokich wymagań, bo łatwo się zniechęcisz;
  • Znajdź wsparcie – być może ktoś w Twoim otoczeniu ma podobne postanowienie noworoczne – możecie podjąć wspólne działania i wspierać się w dążeniu do celu;
  • Monitoruj swoje postępy – możesz to robić prowadząc notatki dotyczące codziennych aktywności, w ten sposób zobaczysz czy zbliżasz się do sukcesu np. licz spożywane w ciągu dnia kalorie, zrób plan treningowy. Jeśli zauważysz postęp pozwól sobie na drobną nagrodę, która nie będzie sprzeczna z Twoim postanowieniem;

Rok 2022 wkrótce dobiega końca, więc teraz jest odpowiedni czas, by zastanowić się nad postanowieniami, które chciałbyś/chciałabyś podjąć na początku 2023 roku. Spróbuj ułożyć plan i realizuj go stopniowo małymi kroczkami. Pamiętaj jednak, że każdy moment jest dobry żeby wprowadzić zmiany w swoim życiu. Nie musisz czekać do Nowego Roku, żeby podjąć nowe wyzwania, a jeśli nic nie planujesz to też jest w porządku.

Trzymam za Ciebie kciuki – powodzenia!

Źródła:

https://kurierostrowski.pl/2022/01/02/postanowienia-noworoczne-tylko-na-miesiac-wiekszosc-z-nas-z-nich-szybk-rezygnuje/

Skip to content